Miroslav Urubek

Jaký národ, taková jelita

28. 08. 2017 12:58:03
Rekonstruujeme domek. Naše vesnice je plná šikovných řemeslníků a v rodině máme, kromě mě, prakticky všeuměly, co se stavebních prací týče. Také u našeho stolu mudrců v hospůdce na kraji vesnice jsou prakticky všichni řemeslníci

Rekonstruujeme domek. Naše vesnice je plná šikovných řemeslníků a v rodině máme, kromě mě, prakticky všeuměly, co se stavebních prací týče. Také u našeho stolu mudrců v hospůdce na kraji vesnice jsou prakticky všichni, opět kromě mě, vyučeni v nějakém řemesle a jím se také živící. Jura Dědek je instalatér na penzi, Jura Ibřa je tesař, stejně jako svatý Josef byl. Jura Baďura je od tesaře přes podlaháře až po pokrývače úplně všechno. Má to po tatovi, Vojtovi, zvaném všeobecně Vojtěše nebo Sokolík. Pak tu máme zedníka Martina. Ten je ale naplavenina, tedy přistěhovaný. Nicméně, ze všech nejspolehlivější. Dále ke stolu mudrců přisedají pravidelně další řemeslně zdatní chlapi, kteří se spolu sdružují dle konkrétní stavby, fušky, či jiné rukodělné zakázky a dle poptávky zadavatelů se proměňují na mistry konkrétně požadovaného řemesla. V zimě dokonce, když není sezóna, pracují na pilách v okolí nebo rubou dřevo v lese. Prostě chlapi z dědiny, jak mají být.

No, a pro mě, jakožto ručního neuměla, je samozřejmě nejjednodušší poptat se u našeho stolu na provedení potřebných prací. Nejdříve jsem poptával strýce a bratrance. Všichni samozřejmě slíbili, ale jak jsem později zjistil, na Valašsku slibovaného aj 30 roků a rodina přijde na řadu, až když už není do čeho píchnout.

Zajímavé je, že ti jasně čitelní řemeslníci většinou, co řeknou, to platí. Termínově, finančně, kvalitativně. Ti, o kterých ani po několikaletém usedání u piva za jedním stolem nevíte, co přesně v daném okamžiku provozují za řemeslo, nemají většinou jasno ani v tom, kdy dílo převezmou, za jak dlouho jej udělají a co za to budou chtít. „A materiál si dovezeš? Nebo mám někoho sehnat?“ A samozřejmě. „Potřebuju zálohu.“

Někdy přemýšlím, že ta naše hospoda je takový parlament v malém. Však ne nadarmo se říká, že jaký národ, taková elita. No, spíše JELITA.

Autor: Miroslav Urubek | karma: 8.61 | přečteno: 311 ×
Poslední články autora